Preloader
 

CDP

Home / Marketing Technology / CDP / Customer Data Platform – Hva skiller en CDP fra datavarehus, CRM og DMP?

Customer Data Platform – Hva skiller en CDP fra datavarehus, CRM og DMP?

Nå som markedsførere i den digitale tidsalder beveger seg mot å bli datadrevne markedsførere, blir markedsføringsprogrammene også i stadig større grad datadrevet.

Hvordan kan din bedrift lagre og organisere alle kundedataene deres på en måte som gjør en samlet visning av hver enkelt kunde tilgjengelig for stadig mer intelligente markedsaktiviteter? Og hvilken type “datahåndteringskjerne” er den riktige motoren for å oppnå din bedrifts markedsføringsmål?

I denne artikkelen får du en kort i innføring i hva en CDP er, hvordan den skiller seg fra datavarehus, CRM og DMP samt hva din bedrift bør tenke på i forhold til anskaffelse av en CDP.

CDP – Hva er det?

En CDP tilbyr en enhetlig kundevisning bestående av oppdaterte data, både strukturerte og ustrukturerte, sanntidsdata og historiske, anonyme data og identifiserbare data fra multiple kilder. Gjennom én enkelt unik identifikator for hver kunde kan all kundeaktivitet, alle interaksjoner og attributter kobles mot hver enkelt kunde. Disse dataene gjøres så tilgjengelig for markedsføringsapplikasjoner (analyse, dashboards, markedsautomatisering, markedsføring i sosiale medier, nettsider m.m.) med det ultimate målet om å selge mer effektivt.

David Raab, grunnlegger av CDP Institute definerer CDP som:
“Et markedsførerstyrt system som bygger en enhetlig, vedvarende kundedatabase og eksponerer den for eksterne systemer.”

Gartner definerer det som:
“En integrert kundedatabase administrert av markedsførere som forener selskapets kundedata fra online og offline kanaler for å muliggjøre modellering og drive kundeopplevelse.”

En CDP kan også sees som en evolusjon av noe vi tradisjonelt kjenner som en markedsføringsdatabase. CDP er en moderne markedsføringsdatabase som er beregnet for den API-drevne verden og “pick and mix” markedsføringsteknologi, og som samtidig tillater integrering av offline kilder og eldre databaser og infrastruktur.

Men hva skiller en CDP fra andre løsninger, som datavarehus, CRM og DMP?

Noen datavarehus kan gjøre det samme som CDP, men et datavarehus er et skreddersydd system som drives av IT, mens en CDP er ferdig pakketert programvare som drives av markedsavdelingen.

CRM er et operativt system for hovedsaklig salgs- og kundeserviceagenter. Det har detaljerte data, men er ikke laget for å la andre systemer uten videre arbeide med dataene.

DMP inneholder oppsummerte data som hovedsakelig brukes til å støtte segmentbasert markedsføring (hovedsaklig annonsekampanjer).

Her er en utfyllende sammenstilling som viser forskjellene mellom alle fire løsningene: datavarehus, CDP, DMP og CRM.

Hva må du og bedriften din tenke på ved valg av CDP?

De fem viktigste spørsmålene å stille seg før valg av CDP:

1. Hva er formålet med å samle og administrere kundedata?

Hvis bedriften vil utnytte kundedata til å levere personlige kundeopplevelser og drive engasjement gjennom hele kundereisen, trenger dere en kundedataplattform. En CRM-løsning vil kunne gi data om kunder og potensielle kunder, men vil ikke kunne benytte eller integrere data fra forskjellige markedsføringskampanjer eller ustrukturerte kilder. Hvis dere vil at kundene skal ha en konsekvent merkevareopplevelse, uansett markedsføringskanal eller datakilde, og dere virkelig ønsker å koble sammen kundedata fra flere interne og eksterne, strukturerte og ustrukturerte, identifiserbare og anonyme datapunkter, da trenger bedriften en kundedataplattform.

2. Hvor kompleks er bedriftens omni-channel økosystem og hvilke datavolum vil dere administrere?

Hvis bedriftens datakrav og omni-channel plattformer er omfattende, varierte og økende, vil en CDP bidra til å sette opp en robust grunnleggende plattform for stadig voksende data og datakilder. Hvis dere hadde hatt ekstremt begrensede, regulerte og industrispesifikke datakrav, fra et svært begrenset sett av forhåndsdefinerte kilder, kunne bedriften sannsynligvis jobbe med en CRM eller til og med kun et datavarehus. Hvis derimot datakilder, interne applikasjoner / brukere øker i volum og kompleksitet, vil din bedrift ha behov for et enkelt “reservoar” som kan innta, transformere, berike og gjøre dataene tilgjengelige for den utvidede brukerbasen.

3. Hvilke ressurser har bedriften til disposisjon for å virkelig eie dataene?

Hvilke ferdigheter og ressurser har dere til å administrere komplekse data? En CDP eies og styres naturlig av markedsavdelingen, så hvor mye kontroll ønsker markedsavdelingen å ha over kundedataene? Her vil det kunne være behov for å tilføre noe ekstern kompetanse eller internt fra andre avdelinger for å oppnå optimale resultater.

4. Hvor kompleks er MarTech-stakken vår?

Et omni-kanal miljø krever et datahåndteringssystem som gir fleksibilitet, sanntidsrespons til kundeaktiviteter og meningsfylt tilpassing. Spørsmålet er, hvor stort er bedriftens behov for å kjøre synkroniserte og orkestrerte kampanjer over flere kanaler med konsekvent budskap til kundene?

En CDP lar alle markedsføringskanaler – CRM, epost-markedsføring, annonsekampanjer, nettside, mobil markedsføring osv. få tilgang på de samme dataene, i sanntid, for å kunne simultant betjene kunder i et omnikanal-miljø.

Hvis bedriften ønsker friheten til å ha flere markedsføringsteknologier i deres MarTech-stakk uten å bli låst til én enkelt marketing cloud på grunn av data- eller integrasjonsbegrensninger er en CDP det riktige svaret. Den gir dere fleksibiliteten til å jobbe med flere martech-verktøy, mens bedriften fremdeles eier og huser dataene deres sentralt, sikkert og under bedriftens kontroll.

5. Hvor viktig er sikkerhet, styring og overholdelse av kundedatabasen vår?

Tilgangskontroll, brukeradministrasjon og mobilitet er alle viktige funksjoner for datahåndteringssystemet dere som bedrift velger. Men i økende grad blir compliance og sikkerhet også regulert i den grad det er nødvendig med en formell arbeidsflyt innen hvilket system vi velger, for å sikre at disse blir oppfylt og overholdt. CDP-er gir best mulig overensstemmelse med GDPR. Grad av compliance og sikkerhet vil kunne variere mellom leverandører og er noe som må tas med hver enkelt potensiell leverandør.

CDP’er kommer hovedsaklig i tre varianter.

Når dere har fått klarhet i hva som er viktig for bedriften når det kommer til bedre data-effektivitet, økt fortjeneste eller risikoreduksjon og compliance er det på tide å vurdere en CDP ut fra funksjonalitetsperspektivet. Hvor godt vil CDPen hjelpe bedriften med:

1. Samling av dataene – Bredde og dybde på plattformer som den kan innta data fra.

2. Rengjøring / strukturering / beriking / analysering av dataene – Hvor rene, enhetlige, nær sanntid vil dere ha datene. Hva slags innsikt vil dere få fra dataene.

3. Utnyttelse av dataene – Vil dere benytte flere MarTech-verktøy for å kjøre kampanjer eller vil dere kjøre kampanjer direkte fra CDP.

Fem områder bedriften må få avklart fra potensielle leverandører, uavhengig av hvilken kategori CDP bedriften velger:

1. Datainnsamling:

Avklaring på hvordan CDP samler data, i hvilken hastighet, fra hvor mange kilder. Hvor lett er det å legge til nye datakilder – hva innebærer integrasjon? (Markedsføringsverktøy som e-postmarkedsføring, salgsautomatisering, kundeservice, CRM, mobilmarkedsføring, sosiale medier etc. + enheter som IoS, Android, etc.)

2. Databehandling:

Avklaring på hvordan CDP’en renser, normaliserer, standardiserer, forvandler og beriker dataene samlet fra flere kilder i flere formater. Avklaring på bredden og omfanget av analysene CDP’en leverer, samt rapporter som kan genereres for ulike interne interessenter. Hva mer vil dere få vite om kundene deres som følge av bruk av CDP?

3. Datadeling:

Avklaring på hvordan CDP’en gir flere verktøy i MarTech-stakken tilgang til dataene for å utføre kampanjer sømløst (Mobilmarkedsføring, e-postmarkedsføring, salgsautomatisering, kundeservice og CRM, mobilmarkedsføring, sosiale medier etc.).

4. Styring:

Avklaring på hvordan CDP’en håndterer Data Governance, tilgangskontroll, brukerhåndtering og compliance.

5. Brukbarhet:

Demonstrasjon av grensesnittets brukervennlighet for vanlige markedsførere som vil eie og drive CDP’en. Hvilken støtte blir gitt ifbm nødvendig kundesuksess. onboarding og implementering til avdelinger med ulike nivåer av teknisk kompetanse og ressurser?

Leave a Reply

Your e-mail address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.